AulisSaarijärvi Kauas on pitkä matka kantaa painavaa raskasta

Kalotti ilman sotia

Useassa kirjoituksessa jossitellaan ja pohditaan sitä mahdollisuutta ja näkemystä, että jos 1939 ja juuri 1944 syksyllä tapahtumat eivät olisi olleet, mitä olivat Lapissa. Mitä Lappi olisi nyt? Oma näkemykseni on, että Lappi olisi tasavertainen, kehittynyt ja väkirikas alue. Syitä on ensin tärkein maayhteys Jäämereen. Pohjanlahden, Selkämeren ja osa Suomenlahdenkin kaupunkien satamiin Jatkosodan jälkeen kaadetut miljardit olisi suurelta osaltaan säästetty, kun Liinahamarissa olisi ollut valtakunnan, sula pääsatama.

Se olisi myös tarkoittanut Jäämerentien nelikaistatieominaisuuksia Rovaniemelle ja siitä etelään jo 1940- luvulta, sekä rautatie sähköistettynä alueelle. Merenkulku- ja kalastus olisi ollut norjalaisten tapaan suomalainen työllistäjä, puhumattakaan arktisista rikkauksista. Suurelta osalta raskas-, kaivos-, ja metsäteollisuuskin olisi keskittynyt Oulun ja Lapin lääniin. Se tarkoittaisi, että työvoimaa ja asustusta olisi painottumassa alueelle ehkä miljoonaluokkaa, kun pääkaupungin paisutettua, valtavaa hallintokoneistoakin olisi Rovaniemellä ja Ivalossa sijoitettuna.

En nauraisi ajatukselle Inarin yliopistosta, enkä kulttuurin monihaaraisesta keskittymistä Kittilään ja Pelloon tässä näkemyskentässäni. Tiede-, ja tutkimus kukoistaisi yhtä hyvin Pelkosenniemellä, kuin Espoon Otaniemen Polilla tai Helsingin Viikin pelloilla. Espoo, Vantaa, tai joku Nurmijärvi olisi melkoisen olemattomia paikkoja muutaman kymmenen tuhannen asukkaan tihentyminään. Energiatuotanto olisi pohjoisessa, jossa sitä käytettäisiinkin eniten teollisuuteen. Ulkomaan liikenne meritse olisi painottunut pohjoiseen, samoin lentoliikenne ja tavarankuljetus.

Suomalainen ihminen ajattelisi maataan aivan toisella tavalla. Kokonaisen kansakunnan henkinen rakenne olisi tasapainoisemmin Suomenlahden rannalta Jäämeren rannalle. Ei olisi ajatusta melkein tyhjästä Lapista, jonne lähdetään ”lomalle, kun se on onneksi säilynyt melkein luonnonvaraisena”. Lentämällä Rovaniemeltä pohjoiseen tekoaltaiden yli ja kaartaen Inarijärven länsipuolelta Torniojokilaaksoa takaisin, näkee ettei se ole kuitenkaan sitä ”luonnontilassa” olemista. Jos ei ole lentämisen mahdollisuutta, niin ”lentäkää” Googlen simulaattorilla töllöllä sellaista 1 600 metrin korkeutta ja välillä kilometriä. Tulette varmasti epätoivoiseksi näkemästänne!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

"Useassa kirjoituksessa jossitellaan ja pohditaan sitä mahdollisuutta ja näkemystä, että jos 1939 ja juuri 1944 syksyllä tapahtumat eivät olisi olleet, mitä olivat Lapissa."
Lapissa tapahtui silloin varmaan melko monenlaisia tapahtumia joten olisi mukava kuulla mitkä niistä ovat sellaisia jotka olisivat edistäneet Lapin kohenevaa elintasoa jos eivät olisi tapahtuneet. Ja jos eivät olisi tapahtuneet niin mitä olisi tapahtunut sen johdosta että nuo tapahtumat eivät olisi tapahtuneet.

Aulis Saarijärvi

Suomen kehitys maatalousmaasta vuoden 1939 tilanteesta ilman sotia. Luulin sen olleen kirjoituksessa esillä?

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Ok.

Halusit siis visioida tilannetta jossa Neuvostoliittoa ei olisi ollut olemassakaan. Neuvostoliiton poistuminenhan olisi vaikuttanut koko Suomen kehitykseen ei vain Lapin. Ja mahdollisuudet olisivat todellakin olleet hyvät pohjoisenkin Suomen käytölle koko kansakunnan hyväksi.
" Oma näkemykseni on, että Lappi olisi tasavertainen, kehittynyt ja väkirikas alue. Syitä on ensin tärkein maayhteys Jäämereen. Pohjanlahden, Selkämeren ja osa Suomenlahdenkin kaupunkien satamiin Jatkosodan jälkeen kaadetut miljardit olisi suurelta osaltaan säästetty, kun Liinahamarissa olisi ollut valtakunnan, sula pääsatama."
Tämä olisi hyvin voinut tapahtua jos Neuvostoliittoa ei olisi ollut mutta kun se oli.

Käyttäjän EsaPaloniemi kuva
Esa Paloniemi

Suomen Lappi olisi luultavasti samankaltainen kuin Ruotsin Lappi, joka ei ollut sodissa. Miinus Kiirunan rautakaivos tietysti.

http://asfalttikukka.blogspot.fi/2018/05/varusmies...

Aulis Saarijärvi

Ruotsin Kalotti ei ole Jäämereen kiinni. Toisessa päässä Ruotsia on Hangon linjan eteläpuolella 45 % ja Göteborissa ei meri jäädy.

Tomi Vaalisto

Liinahamarin reitti oli välirauhan aikana tärkeä sekä Suomelle että Ruotsille. https://fi.wikipedia.org/wiki/Liinahamarin_reitti

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Luojan kiitos, että tuolta kauhealta hävitykseltä säästyttiin. Arktinen luonto ei kestä edes nykyistä metsien ja luonnon tuhoamista, saati sitten koko saastuttavan teollisuuden ja asutuksen keskittämistä herkimmille alueille.

Aulis Saarijärvi

Lentämällä Lapin yli kerran pari, näkee metsäautoteitä, voimalinjoja, tekoaltaita, kanavia, lomakeskuksia, turistipyydystä, ulkomaalaisomistuksessa olevaa kaivosta tai kaivostutkintaa, sekä muuta, joka on tuotu sinne sodan jälkeen. Ei Lapissa ole paljonkaan "neitseellisyyttä". Hotellin ikkunasta voi tunturi näyttää vielä koskemattomalta.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

No, kyllä siellä minun kokemukseni mukaan vielä on. Itseäni harmittaa lentäessä Lapin yli loputtomat avohakkuuaukeat. Onneksi en kovin usein lennä.

Toimituksen poiminnat